Home VP Powerbox Contact Links EGR RoetKat

 

Uitlaat gas her circulatie.

Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur  te hoog oploopt.

EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.

Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).

Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk

Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.

De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.

Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.

De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste TDI rijders zelf niet in de gaten hebben.

Verwacht van de ingreep geen sterke vermogenswinst maar pas het toe om in de toekomst problemen te voorkomen. Ook krijg je tijdens de roetmeting veel lagere waardes soms zelfs zo laag dat de keurmeester aan zijn meetapparatuur begint te twijfelen.

Let op!  Bij moderne TDI“s modellen na 2002 kan er na het afdoppen een gloeispiraal of mileu lampje gaan knipperen.

 

Egr afdoppen bij een dwars geplaatste TDI motor.

 

de EGR klep

De EGR buis tussen de uit en inlaat

Aangekoekte roet in het inlaatspruitstuk bij deze valt het nog erg mee.

Gereinigde inlaat een dicht plaatje op de uitgang van het uitlaat spruitstuk om de boel af te doppen.

Zo kan het dus ook EGR gewoon volledig verwijderd.

EGR afdoppen bij een dwars geplaatste TDI AFN.

Let op !

wat je zelf met je auto doet is en blijft natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid!

Home