Webportal for all organisations in the intrest or on behalf of the citizins of "het Naarderbos"

             click on the text or the picture to go to the relevant website. All sites open in a new window.
          You need to close this window to return to this page, or use Alt + Tab to switch between windows

 
  Oude Haven NaardenNaarden is to be found on the A1, a major highway between Amsterdam and Utrecht. However, when it was first colonized (around the year 800/900 AD), it was about twenty miles further south on the former Zuiderzee. Its original name was ‘Naruthi’ meaning ‘near a small river’ and the powerful bishops of Utrecht owned it. By 1131 it was one of the largest cities in the Netherlands, recognized by many as the capital and the emperor of Germany, Otto I, gave the control of the city to the monks residing in the monastery at Eelde, principally to the owner of the monastery – Count Wichman II van Hamaland. Otto I also gave Naarden it’s shield – a double black eagle sitting on a gold background.

The local inhabitants recognized the town of Naarden in North Holland as that country’s capital long before Amsterdam took over the role. This article will describe the long, diverse history Naarden has witnessed, how the town changed over the years and what it has to offer the resident and the visitor today.

Naarden has always been a fortress town with the principal function of protecting the land against invaders. Count Floris V of Holland and Zeeland built the first stone fortress on the River Vecht. This ensured that he could control all trade on the estuary. The Count met his death in 1296 on the banks of the Naardermeer when he was stabbed during a conspiracy by the former landowners – the bishops of Utrecht. They once more controlled Naarden under the leadership of Bishop William van Mechelin.

The next notable event in the town’s history was undoubtedly the 80-year Spanish Civil War (beginning 1350). Spain was one of the most powerful countries in Europe at this time with a fleet of ships (the Spanish Armada) and ammunition to aid them in their quest to conquer other European countries. Despite fighting bravely many Dutch nationals died at the hands of the Spanish and their city was burned to the ground. It was rebuilt in 1400, 20 kilometers further north and the emphasis was on defense. Naarden was subsequently captured twice, by the French and by the Prussians, during the Napoleonic Wars.

Today, Naarden is one of the remaining bastions in the Netherlands and is the only fortification in Europe that has unique double walls and moats. Built in a 5-star shape (which can be best observed from the air) it ceased to be used as a fort in 1926.

However, the history of the fortifications in Naarden is preserved at the Nederlands Vesting Museum – in the old part of the town (Naarden-Vesting). The star-shape of the fortifications (following the French engineer Vauban’s architecture) has remained unchanged since the seventeenth century and the museum – the Turfpoort Bastion – is situated on one of the five points of the star. The museum ‘proper’ is underground and walking through it will take you up on to the roof of the fort and will provide excellent views of the water – the Hollandse Waterline (or Water Defense Line), with its moats and bridges. Tours are provided by boat around the lake. Also in the museum is a 61 meter-long ‘eavesdroppers’ passageway and the Kraijenhoff collection. Thus, the Nederlands Vesting Museum is both an indoor and outdoor history fest. On Easter Monday, Whit Monday and every third Sunday in the summer months from May to September bygone times come to life here. Cannoners, dressed in period costume fire a 12-pound cannon on these days and others (also dressed in seventeenth century dress) entertain the public.

Another area built on water is to be found to the west of Naarden. The Naardermeer, on the banks of which Count Floris V lost his life (see earlier) is today one of the most beautiful nature reserves in the Netherlands. In fact, it was the country’s first nature reserve and consists of a freshwater lake surrounded by marshland. It is home to thousands of bird species, deer, small mammals and fish. The birds can be observed from a wooden hut serving as a lookout and situated at a discrete distance. The land on the banks of the Naardermeer is closed to the public and the whole area has been under the protection of the Nature Monuments Organization since 1906. In the past the freshwater from the lake has been used to re-hydrate the nearby land, and the whole area has a peaceful, tranquil charm. It’s difficult to imagine that this area is so close to the capital city of Amsterdam.

Another beautiful area is Naarden’s forest – the Naarderbos, which has a much shorter history than the Naardermeer. The forest was planted northwest of the town as recently as 1980 and is used as a recreation park (buildings and sports pitches nearby cater to hockey and tennis clubs). Comprised mostly of oak, chestnut and beechwood trees the forest has many paths and picnic areas and is an excellent place to while away a summers day.

Back in Naarden-Vesting, on the Kloosterstraat, is the Comenius Museum, a place of pilgrimage for Czech travelers. It is here that the famous Czech scholar, philosopher, theologian and educator, Jan Amos Comenius (1592-1670) is remembered. He is also buried in the adjoining Waalse or Waloon chapel and his resting place is a work of art. The tombstone is marble and the mausoleum (built in 1930 by Czech artists) in the chapel is adorned with woodcarvings and a bronze screen in front of the tomb. Interestingly, in the 1930s when the memorial was being created the Dutch government rented it to the Czechs at the princely sum of 1 guilder a year (about 20 US cents).

Comenius, a protestant, spent much of his life fleeing from Catholic persecution and as a result he lived in Poland, Hungary, Sweden and England before spending the last fourteen years of his life in Amsterdam. The museum provides artifacts, video presentations and a chronology of Comenius’ works and beliefs to the public throughout the year.

‘Orbis Sensualium Pictus’, Comenius’ most famous book, was written while he was living in Naarden. A great believer (perhaps the first) in a United Europe, his ideas gave rise to the current charter of the United Nations. At the time he was in the Netherlands, Naarden offered refuge to people who were fleeing political persecution, just as he was fleeing religious persecution, and thus it is apt that he is buried here.

Close by to this pilgrimage site (which is housed in a former monastery) is the St Vitus or De Grote Kerk (the Great Church). Situated on Marktstraat it is a central meeting place where organ music nights (some by the internationally known Dutch Bach Society) and choral music by the St. Matthew Passion, are held throughout the year. The music sounds magical in this church because the acoustics are so good and there are wonderful paintings on the wooden ceiling which capture the attention. The church is one of the oldest surviving churches in the Netherlands, dating from the fifteenth century and was the only building in Naarden to survive yet another Spanish invasion (1572). During the last restoration beautiful paintings depicting scenes from the Bible were uncovered – they had lain hidden for many years. A meeting place, the Grote Kerk also holds the annual Naarden Photo festival, and various congresses throughout the year.

Naarden’s Town Hall is also an important building. Built in 1601 it is currently very popular for weddings. In the seventeenth century it was used to store weapons and is now being converted into a conference hall, while the surrounding area will be transformed into shops, accommodations and restaurants. The Town Hall or Oude Stadhuis has retained its Dutch Renaissance charm, while the roof is shaped in the old style – stair-shaped steps on both sides.

Yet another interesting building in Naarden, situated on the Turfpoortstraat, is the Spanish House (Spaanse Huis). It was an old church building originally used to house migrants to the Netherlands. It then became the City Hall in 1615 and part of the building (De Waag) was a surveillance headquarters in the nineteenth century. After this time it was the garrison bakery and from 1924-1992 a museum. The building has thus a rich and diverse history and today it houses the Façade Stone – a memorial piece of rock, which commemorates the 1572 Spanish War. Old paintings of the town can be observed in Galerie Groll also on the Turfpoortstraat.

In conclusion, Naarden has a very interesting history. Today, it is a bustling town with many restaurants and buildings that are well worth a visit. A popular residential area it has nearby Bussum for shopping and a rail link with Amsterdam and all the other major cities in the Netherlands. Beautiful, modern yet at the same time ancient Naarden deservedly won the Europe Nostra Prize in 1990 for its restoration of the fortifications. Steeped in history this town is worth a ‘slot’ on anyone’s’ travel itinerary to the Netherlands.

Naar boven

Informatie portaal Naarderwoonbos

 

Naarderwoonbos Yahoo!Group

 

Naarderwoonbos geeft

nu ook WOZ waarden

 

klik hier

 

Agenda, Formgenerator, Blog, Forum

Coöperatieve Exploitatievereniging binnenwater Naarderwoonbos

 

 

Vereniging Naarderwoonbos

 

 

Naardermeerkwartier

 

 

Roei & Zeilvereniging Naarden

  

Naarderbos

in Wikipedia

 

NL

 

EN

 
 

Oranje Comité

Vereniging A1 Woongenot

Gemeente Naarden

 

 

Kinderboerderij Naarden

Rondvaarten in de Vesting in klassieke boten

Opwaarts

Nederlandse Vesting museum

 

 ENTER Historische Haven Naarden

Comenius Museum

 

 

Fotofestival Naarden

 

BurgerBelang Naarden

 

Naarden

in Wikipedia

 

NL

 

EN

  

Ideal vacation spot near florida's theme parks

Vacation Villa in Davenport near Orlando, Florida. 10 minutes from main enterance Disneyworld

 
           

BmB Webdesign® 2006-2007

 
 
 
 Useful resources
Amstelveen Housing Amsterdam Housing Apartment Amsterdam FM Housing
BM Housing Daewoo Chrysler Voyager Mitsubishi
Vijzelgracht Expate Furnished Apartments Naarderbos
Naarderwoonbos Gooimeer Hoofddorp Housing Logcabin
Loomax MP3 Amstelveen Volendam Boat Volendam
Rental Sites Sicillie Uithoorn Wijkplaats
Rijsenhout Accommodation Kapsalon de Hoofdzaak Pashmina's
The Real Estate Agency Culinarium Wijkplaats 56 Stalpertstraat
Vakantie Bali Fred 60 Galerij Kniechirurgie
DS Maurits FS Maurits Monique Bleyenberg schoonheidsspecialiste Vind een Huis
prosecco online B. Maurits Expat Housing  

Advertise in Naarderwoonbos? Link in one of the spots
€ 10,- per month with announcement
€ 99,- per year wih announcement
A Link on all sites van Useful resources is also possible
Click on: "mail de webmaster"

Curieus in Naarden
Het Vestingmuseum schiet op verzoek (en tegen betaling) een kanon af; vanuit het vestingmuseum zijn rondvaarten door de grachten mogelijk.
Sinds 1922 wordt door de Nederlandse Bachvereniging in de Grote Kerk de Matthäus Passion uitgevoerd, die de gehele dag in beslag neemt. Bij de uitvoering op Goede Vrijdag zijn traditioneel meestal ook kabinetsleden aanwezig.
Sky Radio, Radio Veronica en Classic FM zijn gevestigd te Naarden.
De scouting is gevestigd in één van de bastions.
Naarden bezit een wijkje met prachtig geschilderde houten huizen (Ministerkwartier).
Het Naardermeer, het oudste natuurreservaat van Nederland, heeft een unieke kolonie aalscholvers.
Er is een eigen weekblad, de Naarder Koerier.
Naarden bezit twee Vituskerken: de Grote (oude, protestant) en de nieuwe (kleine, katholiek).
Naarden is een stad en gemeente in de Nederlandse provincie Noord-Holland. De gemeente heeft een oppervlakte van 32,89 km² (waarvan 11,47 km² water) waarin 17.153 mensen wonen (1 mei 2006, bron: CBS). Naarden is een vestingstad en is lid van de Nederlandse Vereniging van Vestingsteden. Geschiedenis van stad en vesting
De geschiedenis van de stad Naarden gaat terug tot de regeerperiode van Keizer Otto I (936 - 968). Vermoedelijk kreeg de stad, toen 'Naruthi' geheten, omstreeks 1300 stadsrechten van graaf Floris V. Marktrechten had de stad echter al veel eerder mogen ontvangen.

Naarden lag toen niet op de plek waar het nu ligt. Doordat het oprukkende water van de steeds wilder wordende Zuiderzee het plaatsje steeds meer bedreigde, had men besloten de stad, nadat deze was verwoest tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twisten, op een veiligere plek te herbouwen. Deze plek is een uitloper van de Utrechtse Heuvelrug en is tevens de enige plek waar men van het oosten van het land naar de belangrijke steden van het graafschap Holland kon reizen. Ten zuiden lagen uitgestrekte veenmoerassen en ten noorden de Zuiderzee.

Het huidige Naarden is gesticht in 1350. Het oorspronkelijke stratenpatroon van de Naardense vesting is in zijn geheel bewaard gebleven tot op heden, inclusief de dubbele omwalling.

Vesting

Naarden vanuit de luchtOp 1 december 1572 kreeg Naarden, protestant geworden tijdens de Tachtigjarige Oorlog een zware slag te verduren. Spaanse troepen veroverden de stad, vermoordden alle inwoners (inclusief vrouwen en kinderen) en braken de Middeleeuwse stadsmuren af. Het was duidelijk dat Naarden beter verdedigd moest worden. Er werden vestingwerken aangelegd volgens het Oudnederlands stelsel. Adriaen Anthonisz (ook verantwoordelijk voor de vestingwerken van Muiden), was hierbij de belangrijkste ontwerper.

De vestingwerken werden verder uitgebreid door de Fransen die, onder leiding van Koning Lodewijk XIV, de verwaarloosde vesting in 1672 zonder slag of stoot hadden veroverd. Deze uitbreidingen bestonden uit het aanbrengen van ravelijnen voor de courtines (weermuur tussen twee bastions) en het aanbrengen van een pallisadewal met gracht voor de hoofdwal. Deze verbeteringen konden echter niet voorkomen dat de stad in 1673 werd veroverd door stadhouder Willem III.

Na de herovering door de troepen van de stadhouder werd besloten om de vesting te moderniseren. Op initiatief van Willem III maakte Adriaan Dortsman, met hulp van Nicolaas Witsen een definitief ontwerp voor de verdedigingswerken van Naarden. Dortsman had echter weinig plezier aan zijn opdracht. De besturen van Amsterdam zagen in de nieuwe vesting eerder een bedreiging dan een bescherming en grepen elke kans aan om de bouw te saboteren. Bij een inspectie in 1681 kwamen ernstige gebreken aan het licht, het gevolg van malversaties waarvan Dortsman grotendeels onterecht de schuld kreeg. Het werk werd afgemaakt door Willem Paen. In 1685 was de huidige verdedigingslinie met een dubbele gordel van wallen en grachten af.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft de beroemde vestingbouwer baron Menno van Coehoorn geen aandeel gehad in de bouw. Wel uitte hij hevige kritiek op het uiteindelijke ontwerp. In het voorwoord van diens boek 'Nieuwe Vestingbouw' leverde Van Coehoorn zware kritiek op een 'Sekere Fortresse' die opvallende gelijkenissen vertoond met de toen bijna voltooide Naardense vesting.

De laatste keer dat er uitgebreid aan de vestingwerken gesleuteld was, was na de Frans-Duitse oorlogen in de 19e eeuw. Deze toevoegingen bestonden uit het bouwen van een reeks onderaardse 'bomvrije' kazernes in de kelen van een aantal bastions en het bouwen van verzonken mortierkazematten in de saillanten (punten) van een aantal bastions. Verder kwamen er een bomvrij ziekenhuis en een bomvrije bakkerij in een van de bastions. In het bastion Turfpoort is sinds 1955 het Nederlands Vestingmuseum gevestigd, dat een binnen- en buitencollectie toont en veel activiteiten ontplooit.

Vanaf de 17e eeuw maakte Naarden deel uit van de Oude, en later de Nieuwe Hollandsche Waterlinie. Hiervan is het fort Ronduit, aan de noordkant van Naarden, officieel het noordelijkste onderdeel.

De vestingfunctie van Naarden had ook gevolgen voor de bebouwing buiten de eigenlijke vesting. Vanwege de Kringenwet van 1853 moesten gebouwen buiten de vestingwallen en daarmee verwante militaire instellingen (zoals de batterijen aan de Karnemelksloot, onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie) van hout worden gebouwd (een stenen voet van maximaal 50 centimeter was toegestaan). Bij een eventuele aanval konden deze dan gemakkelijk worden afgebrand en kon de vijand zich niet hierachter verstoppen. Zeer fraaie voorbeelden van dit soort huizen zijn te vinden aan de Verlengde Fortlaan en (vooral) de Sandtmannlaan in Naarden (12 merendeels dubbele woningen, in 1210-1912 gebouwd door de Amsterdamse architect G.E.A. Sandtmann, beiden gelegen tegen de grens van Bussum.

In 1926 verloor Naarden haar vestingfunctie, en de verdedigingswerken raakten in verval. Sinds 1932 maakt de Stichting Menno van Coehoorn zich sterk voor behoud van de vesting. In 1964 werd begonnen aan de restauratie van Naarden. Naarden is lid van de Nederlandse Vereniging van Vestingsteden.

Overige ontwikkeling
Sinds de 16e eeuw heeft Naarden een trekvaart op Amsterdam. In 1874 kreeg Naarden een aansluiting op de spoorlijn Amsterdam-Amersfoort, en in 1892 een tramlijn naar Laren en Muiden. In de 20e eeuw ontwikkelde zich buiten de vesting enige nieuwe industrie in Naarden. Na 1945 vindt er buiten de vesting nieuwbouw plaats, waardoor de stad verdubbelt in inwoneraantal. In de jaren '60, '70 en '90 zijn de vesting, de Grote kerk en vele panden binnen de vesting ingrijpend gerestaureerd. Vanaf de jaren '60 is de discussie gaande over een fusie met het aanpalende Bussum. In de jaren '90 trok Naarden veel nieuwe vestingbewoners die beschikten over verruimde financiële mogelijkheden dankzij de economische opleving van die jaren, waardoor de huizenprijzen binnen de vesting onevenredig sterk stegen. Naast de gebruikelijke voorzieningen bezit Naarden een van de de oudste rugbyclubs van Nederland, RC 't Gooi (1933) en een grote, nieuw aangelegde jachthaven met hotel. Het ongeveer 75 jaar oude speelpark Oud Valkeveen, ligt aan het Gooimeer en heeft een meer regionale functie.

Bezienswaardigheden

De vesting
Naarden is een van de best bewaarde vestingsteden in Europa en vooral beroemd om zijn unieke stervorm. De vesting heeft zes bastions, een dubbele omwalling en dubbele grachtengordel. Er is goed te wandelen over de verdedigingswerken. De omvangrijke, uitstekend gerestaureerde vesting, waarvan de meeste delen uit de 17e eeuw over zijn, is voor het grootste deel vrij toegankelijk. De vesting biedt ook onderdak aan het Nederlands Vestingmuseum in het bastion Turfpoort. Hier kan de bezoeker zien hoe een vesting er tijdens het gebruik uitzag, en verder de collectie voorwerpen van 1350 tot 1945 bekijken. Tijdens de frequente activiteiten in het museum, binnen zowel als buiten, kunnen bezoekers ook ervaren hoe het er in een vesting aan toe ging. In december logeert Sinterklaas na zijn aankomst in Naarden in de vesting. Tevens biedt de vesting onderdak aan het tweejaarlijkse, landelijke FotoFestival.

Grote of St. Vituskerk
De St. Vitus is een grote, gotische basiliek uit de 14e en 15e eeuw. Eind 15e eeuw werd de kerk bedevaartsoord door het verwerven van relieken van St. Vitus. Sinds 1576 is de kerk hervormd. Van groot belang zijn de houten gewelven met daarop gewelfschilderingen uit de 16e eeuw. De Grote Kerk is jaarlijks op Goede Vrijdag het decor van een fameuze, de hele dag durende uitvoering van de Mattheuspassie van Johann Sebastian Bach, georganiseerd door de Nederlandse Bachvereniging (en traditioneel bezocht door o.m. regeringsleden). Elk zomerseizoen zijn er orgelconcerten in de kerk, meestal op de twee orgels (Bätz-Witte en het kleine van Flentrop). Op 22 oktober 2005 trouwden hier prins Floris en Aimée Söhngen.

Stadspoorten
Naarden bezat van het jaar 1673 tot 1915 twee stadspoorten, namelijk de Utrechtsche poort en de Amsterdamsche Poort. Uit defensie-overwegingen werd er naast de Utrechtsche poort een weg (Kapitein Meyerweg) door de omwalling aangelegd. De poort bleef behouden en staat nu bekend als de Utrechtse Poort. De Amsterdamsche Poort met het waterpoortje werd gesloopt. In 1939 werd er richting Bussum een derde verbindingsweg door de omwalling aangelegd. In de Naardense volksmond staat deze weg bekend als De Doorbraak.

Het Spaanse Huis
Het Spaanse Huis is een van de laatst overgebleven middeleeuwse gebouwen in de stad. Vermoedelijk was het ooit een gasthuis of de kapel van een gasthuis. Tijdens de verovering van Naarden door de Spanjaarden diende het gebouw als stadhuis. Op de voorgevel zijn nog altijd twee gevelstenen aanwezig die herinneren aan de 'Spaanse Moord'. Nadien is het gebouw nog onder andere gebruikt geweest als waag, militaire bakkerij en Comenius museum.

Stadhuis
Het Stadhuis dateert uit 1601 en is een duidelijk en fraai voorbeeld van de Hollandse renaissancestijl. Heel kenmerkend aan dit gebouw is de dubbele trapgevel. Momenteel vinden er in het Stadhuis gemeentevergaderingen, huwelijken en culturele activiteiten plaats. In de hal van het Stadhuis staat een maquette, die in één oogopslag een duidelijk overzicht van de vesting geeft.

Comenius
De beroemde Tsjechische wijsgeer, didacticus en theoloog Jan Amos Comenius is na zijn overlijden in 1670 in Naarden begraven. Eigenlijk had Comenius in Amsterdam begraven moeten worden, maar daar was geen geld voor. De alternatieve locatie was in de Waalse kerk (een voormalige kloosterkerk) te Naarden. In 1933 is dit mausoleum in erfpacht gegeven aan de Tsjechoslowaakse republiek. Alles tegen een bedrag van fl. 1,-- per jaar. Toen de Duitsers in 1939 de restanten van Tsjechoslowakije als Protectorat Böhmen und Mähren (= het huidige Tsjechië zonder Sudetenland) feitelijk inlijfden (Slowakije was al in 1938 afgesplitst en verdeeld), heeft de Nederlandse regering de overeenkomsten uit de openbare registers laten schrappen. Na de oorlog is de Tsjechoslowaakse republiek hersteld maar is door de politieke omstandigheden de zaak maar zo gelaten. Uiteindelijk is in juni 1959 aan de Tsjechoslowaken medegedeeld dat "uit overwegingen van courtoisie" de na 1939 ontstane toestand met betrekking tot toegang en onderhoud van het mausoleum gehandhaafd zou blijven. Inmiddels zijn Tsjechië (=Bohemen en Moravië) en Slowakije weer gescheiden en is de Tsjechische regering intensief betrokken bij het mausoleum, de Slowaakse regering minder, Comenius was namelijk een Moraviër. Nu nog trekt het Comenius Mausoleum een grote hoeveelheid bezoekers uit Tsjechië. Vanwege de link tussen Comenius en Naarden, staat de plattegrond van Naarden afgebeeld op het briefje van 200 Tsjechische kronen.

Galerieën en horeca
Naarden bezit binnen de vesting zes galerieën, onder meer voor moderne en Afrikaanse kunst, naast vijf antiek- en curiosawinkels. Er zijn ongeveer vijftien restaurants binnen de vesting, plus enkele cafés. Wellicht de bekendste attractie van De Vesting is Het Arsenaal, een in het voormalige Naardense arsenaal gevestigde en door ontwerper Jan des Bouvrie opgezette "betere" meubelzaak annex restaurant.

Zetelverdeling gemeenteraad
VVD 6 zetels
GroenLinks 4 zetels
PvdA 3 zetels
CDA 3 zetels
D66 1 zetel

Geboren in Naarden
Cornelius Johannes Kneppelhout (31 december 1778), Nederlands geleerde en auteur († 1 oktober 1818)
Belcampo (Herman Pieter Schönfeld Wichers, 21 juli 1902), Nederlands schrijver († 1990)
Hans Lodeizen (20 juli 1924) Nederlands dichter († 26 juli 1950 te Lausanne)
Hans Knoop (1943), Nederlands journalist
Andries Knevel (13 februari 1952), Nederlands econoom, journalist en programmadirecteur Evangelische Omroep
Tom van 't Hek (1 april 1958), Nederlands hockeyinternational, -coach en radiopresentator
Youp van 't Hek (28 februari 1954), Nederlands cabaretier en schrijver
Arda Gerkens (5 juni 1965), Nederlands politica (SP)
Leontine Ruiters (10 december 1967), Nederlands televisiepresentatrice

 

Het Naarderbos is een aan het noorden gelegen buitenwijk van Naarden (www.naarderwoonbos.nl). De wijk bestaat uit een 180 tal villa's. Elk huis heeft zijn eigen aanlegsteiger. Het is een zeer mooie parklandschappelijk aangelegde wijk. Als buren heeft de wijk een 18 holes golfbaan (www.golfbaannaarderbos.nl/) De uitdagende 18 holes championship course en de schitterende Gooise natuur zorgen voor een hartverwarmende ambiance. Uniek zijn de vele doorkijkjes in het bos met bijzondere uitzichten op de jachthaven, de boulevard en het Gooimeer. Vermeldenswaard zijn de putting green, oefenbunker en niet te vergeten een van de mooiste 9 holes par 3 baan van Nederland. Kortom: onze golfbaan biedt u volop mogelijkheden om uw golfspel te verbeteren.
Verder ligt er één van de grootste Jachthavens van het IJsselmeer (www.thuishavens.nl/jachthavennaarden/). Jachthaven Naarden ligt beschut tegen een bos met een natuurlijke doorgang naar het Gooimeer. Met ruim 1250 ligplaatsen is dit één van de grotere jachthavens van ons land. Aan de steigers kunnen zeil- en motorjachten van 6 tot 24 meter afmeren.

Veel recreatieve mogelijkheden in het Naarderbos en in de direkte omgeving. Roei- en zeilvereniging Naarden (http://www.rzvnaarden.nl/) Doel: het beoefenen en bevorderen van de zeil-, motorboot- en zeeroeisport
Uitvoering door activiteiten:
- toertochten op zoet water (toervaren)
- organiseren van wedstrijden (wedstrijdzeilen)
- tochten op zout water (zeezeilen)
- zeeroeien
- organiseren van cursussen en lezingen over de hierboven genoemde onderwerpen (zie aldaar) en gezellige bijeenkomsten (clubhuis)
- eiloefeningen voor kinderen van leden en jeugdleden (jeugdzeilen)
- organiseren van een jaarlijkse vaardag voor geestelijk gehandicapten
- deelname aan werkgroepen van het Watersportverbond
Schriftelijke vragen graag in postbus 5145, 1410 AC Naarden of per e-mail aan de secretaris.

De Roei- en Zeilvereniging "Naarden", opgericht in 1952, heeft de Jachthaven Naarden als thuishaven, hoewel veel leden een andere thuishaven hebben.

De Vereniging is bij het Watersportverbond aangesloten onder nummer 271 en ondersteunt met haar financiële bijdragen de behartiging van watersportbelangen in Nederland.

Geluidsoverlast
Voor bestrijding van geluidsoverlast gebeurt al jaren niets, behalve het lang lopende project voor de geluidsschermen langs het spoor. Ondanks veel klachten uit het Thijssepark, Keverdijk en het Naarderwoonbos over lawaai van de A1 en de Rijksweg, ondanks dat ook in het raads/collegeprogramma en in de recent verschenen ISV nota, bestrijding van geluidsoverlast wordt genoemd, blijft de wethouder oostindisch doof voor die geluiden. Wachten op beleid uit Den Haag heet het dan weer en binnen de wet blijven. Op plaatsen waar in de toekomst in Naarden gebouwd gaat worden en dat volgens de wet niet kan wegens te veel lawaai, gaat Naarden dat oplossen door ontheffing aan te vragen bij de provincie, alsof daardoor de geluidsoverlast voor de bewoners afneemt.